Bunga2,, ^^V

Isnin, 9 Julai 2012

❤ TAZKIRAH RAMADHAN ❤




ஜ♥(¯`•.¸ღ Assalamu'alaikum ღ¸.•´¯)♥ஜ♥

❤• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤•


Umat Islam digalakkan untuk mempercayai hari kiamat kerana terdapat dalam rukun iman yang kelima sebelum menpercayai qada' dan qadar. Barangsiapa tidak percaya hari kiamat, maka dia tidak beriman. Orang Islam dengan orang beriman adalah berbeza. Oleh itu, muhasabahlah diri sebelum terlambat.

Kiamat ini akan berlaku dalam beberapa kronologi. Yang pertama ialah kemunculan dajal selama 40 tahun. Dajal sudah ada tapi kita tidak tahu siapa. Ia akan ditunjukkan oleh Allah pada fasa kedua yang mana Allah akan menurunkan asap dukhan, pada pertengahan bulan ramadhan, pada hari jumaat (hadis nabi) di mana pertengahan ramadhan yang paling hampir pada tahun ini ialah 21 ramadhan yang jatuhnya pada hari jumaat. (tidak mustahil kan?)
Wallahua'lam..

Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya antara tanda-tanda kiamat ialah asap(ad-Dukhan) yang memenuhi timur dan barat. Asap itu berada di bumi selama 40 hari. Bagi orang mukmin yang kena asap itu, ia hanya akan diserang gejala semacam selsema. Tetapi bagi orang kafir ia akan mabuk. Asap itu keluar dari lubang hidung, kerongkongan, mata, telinga dan duburnya" (HR. Iman Qurtubhi)

Selepas itu, kita sudah tahu siapa dajal kerana akan muncul perkataan kafir di dahinya begitu juga pengikutnya ada perkataan kafir di dahinya. Beberapa hadis mengatakan ia berlaku selama 40 hari, tetapi beberapa kejian mengatakan setahun lebih. Pada masa itu bumi akan gelap kerana asap yang tebal seperti dalam surah ad-Dukhan: Maka tunggulah hari ketika langit menbawa asap tebal yang nyata yang meliputi manusia. Inilah azab yang pedih. (ayat 10-11)

Imam Nu'aim bin Hammad malaporkan hadis, seperti berikut:
Rasulullah S.A.W berkata: "Apabila bunyi muncul pada bulan ramadhan,akan terjadi huru-hara pada bulan Syawal." Kami bertanya,"Bunyi apa itu, wahai Rasulullah?" Beliau menjawab. "Bunyi yang kuat pada pertengahan bulan Ramadhan. Pada malam Jumaat, akan muncul bunyi yang kuat, yang membangunkan orang tidur, yang membuatkan orang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar pingitannya. Ia berlaku pada malam jumaat dalam tahun terjadinya banyak gempa. Jika kamu melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah ke dalam rumah, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kamu, sumbatlah telinga kamu. Jika kamu berasa adanya bunyi yang kuat, maka sujudlah kepada Allah dan ucapkanlah 'Subhaanal Quddus (Maha Suci al-Qudduus), Robbunal quddus (tuhan kami al-quddus!) kerana orang yang tidak melaksanakan perkara itu akan binasa."

Asap akhir zaman akan menjejaskan sistem pernafasan mereka yang tidak berpuasa pada bulan ramadhan. Akibatnya, wajah mereka membengkak, mata mereka menjadi buta dan telinga mereka pula menjadi pekak. Pada masa yang sama, orang Islam yang berpuasa ramadhan hanya terkena gejala seperti selsema. Pada masa itu, kita dapat membezakan antara orang-orang yang beriman dan tidak beriman ekoran kesan yang ditimbulkan oleh dukhan. Ini salah satu dari hari-hari pembeza, yaumul furqan (pembeza antara benar dan salah).

"Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih dan memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur." (SURAH AS-SAJDAH, AYAT 15)

Mungkinkah pada pertengahan remadhan ini semuanya akan berlaku kerana telah banyak kerosakan yang dilakukan oleh manusia dan bencana alam seperti di Acheh dan Jepun. Oleh itu, kita haruslah bersedia pada bila-bila masa sahaja. Oleh itu seluruh umat Islam diseru:

*YAKIN ALLAH yang menyembuhkan penyakit dan memberi penyakit kepada kita, nukan makhluk atau
jin/syaitan yang berkuasa ke atas kita. Ini kerana dajal itu mengaku tuhan dan berkuasa atas
segalanya.

*Jika benar asap Dukhan muncul pada pertengahan ramadhan ini, kita harus bersedia. SOLAT
TAUBAT, BANYAKKAN ISTIGHFAR DAN SELAWAT KE ATAS NABI. Mohon Allah selamatkan kita daripada
fitnah dajal. Banyakkan membaca SURAH AL-KAHFI dan ASMAUL HUSNA.

*Membeli barangan keperluan untuk setahun

*Mantapkan iman dengan beribadah dan memohon PETUNJUK (HIDAYAH) Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan